28 aprilie 2024

mediaonlinecl.ro

Stiri online Calarasi

CĂLĂRAȘI: CONSULTARE PUBLICĂ PRIVIND IMPLEMENTAREA PRINCIPIULUI „PLĂTEȘTE PENTRU CÂT ARUNCI”

Primăria Municipiului Călărași așteaptă propunerile cetățenilor privind implementarea în municipiul Călărași a principiului „Plătește pentru cât arunci”

“Plătește pentru cât arunci“ este o inițiativă adoptată la nivel național cu scopul de a determina populația să colecteze selectiv deșeurile, astfel încât România să se încadreze în obligațiile pe care și le-a asumat în fața Uniunii Europene.

În conformitate cu OUG 92 / 2021 privind regimul deşeurilor, în desfăşurarea activităţii de colectare şi transport deşeuri menajere şi similare celor menajere, trebuie implementat instrumentul economic “plăteşte pentru cât arunci”, bazat pe unul sau mai multe dintre elementele specificate la art. 17, alin. 5, lit. h), respectiv:

  • 1) Volum;
  • 2) Frecvenţa de colectare;
  • 3) Greutate;
  • 4) Saci de colectare personalizaţi.

𝐕𝐨𝐥𝐮𝐦

Adaptarea posibilităţii de colectare prin volum implică următoarele aspecte:

– determinarea exactă a numărului de gospodării din fiecare UAT şi a numărului de persoane din fiecare gospodărie;

– fiecare gospodărie va primi un număr de pubele proporţional cu numărul de persoane, iar operatorul de colectare va prelua doar acele pubele calculate la un indice de generare egal pentru toţi locuitorii dintr-o zonă (pentru fiecare zonă se va stabili, împreună cu Administraţia, cantitatea de deşeu pe care o vom ridica per persoană de la fiecare locuinţă)

Această modalitate presupune achiziţionarea de pubele al căror cost va fi inclus în tariful de operare.

𝐅𝐫𝐞𝐜𝐯𝐞𝐧𝐭̧𝐚

Adoptarea acestui principiu presupune o colectare la o frecvenţă mai mare sau mai mică, cu implicare directă asupra tarifului plătit.

Şi în această variantă se impune achiziţionarea de pubele, iar operatorul le va colecta doar pe acestea.

𝐆𝐫𝐞𝐮𝐭𝐚𝐭𝐞𝐚

Aplicarea acestei metode presupune că operatorul să facă investiţii pentru dotarea autogunoierelor cu sistem de cântărire, iar pubelele cu care vor fi echipate gospodăriile vor avea cip de identificare şi vom putea măsura cantitatea de deşeu colectat de la fiecare gospodărie, cu influenţă asupra sumei pe care cetăţenii o vor plăti.

Şi în această situaţie gospodăriile vor fi dotate cu pubele al căror cost va fi inclus în tarif.

𝐒𝐚𝐜𝐢 𝐢𝐧𝐬𝐜𝐫𝐢𝐩𝐭̧𝐢𝐨𝐧𝐚𝐭̧𝐢

Operatorul va fundamenta tariful la care va ridica deşeul ce se va preda în saci inscripţionaţi, cu diferite posibilităţi de încărcare (exp. 30, 60, 90 l).

Plata serviciului se va face la momentul achiziţionării sacilor inscripţionaţi, fiecare gospodărie urmând a-şi dimensiona costurile în funcţie de necesitate.

Vă aducem la cunoştinţă că, în situaţia în care nu implementăm în regim de urgenţă acest principiu economic, suntem pasibili de amenzi aplicabile de Garda de Mediu, care vor influenţa în mod negativ costurile suportate de populaţie.

Dorim să vă informăm că, la momentul actual, deoarece acest principiu nu este implementat, toţi cetăţenii plătesc la fel indiferent de cantitatea generată, ceea ce face ca marea majoritate a cetăţenilor să suporte şi costurile care ar trebui descărcate doar pe un număr bine determinat de cetăţeni (în cantitatea cântărită, care constituie elementul cel mai important în fundamentarea tarifului se includ şi deşeuri provenite din demolări, reparaţii, mobilier, elemente care nu constituie deşeu menajer, dar duc la creşterea tarifului).

Aşteptăm propunerile dumneavoastră la următoarele adrese:

  • – ecomanagementsalubris@yahoo.com
  • – agentzona1@salubriscl.ro
  • – agentoltenita@salubriscl.ro
  • – agentzona3@salubriscl.ro
  • – agentzona4@salubriscl.ro
  • şi la telefon: 0787.329.758 şi 0787.807.103

Perioada consultării publice: de la data 16.11.2022 la data15.12.2022.